Zet kunst in als visuele PR voor jouw bedrijf

Kunst een fijne manier om je kantoor op te leuken? Tuurlijk. Maar een kunstwerk op kantoor laat ook een blijvende indruk achter op je personeel én (potentiële) klanten. Grote bedrijven met kunstcollecties, zoals KBC en Katoen Natie, kennen de strategische waarde van kunst om hun imago een boost te geven allang. Wil jij ook jouw uitstraling als bedrijf vergroten en goodwill kweken? Met het juiste kunstwerk vervolledig je niet enkel je kantoor, maar ook je business. En dat werkt zó.µ

Eerste indruk telt

Office branding is nog nooit zo in zwang geweest als nu. Het voorbeeld volgend van topspelers als Amazon, Google en Regus, die met hun extreem creatieve en kleurrijke werkplekken dikwijls het nieuws halen, beseffen ook andere bedrijven steeds beter dat je werkomgeving je visitekaartje is. De fysieke omgeving is zichtbaar, tastbaar en concreet en hiermee een effectief visueel communicatiemiddel.

Net zoals onze interieur thuis boekdelen spreekt over wie wij zijn, reflecteert ook de kantoorinrichting op subtiele, maar onmiddellijke wijze de waarden en identiteit van het betreffende bedrijf. Verse bloemen bij de receptie en een leuk kleurtje op de muren zijn goede eerste stappen.

Maar met een kunstwerk belichaam je pas écht je eigen, unieke persoonlijkheid als bedrijf. Hecht je veel waarde aan professionaliteit en kwaliteit? Dan geef je deze boodschap weer met een klassiek schilderij. Wil je als bedrijf vooral gezien worden als dynamisch en innovatief? Dan is een meer experimenteel kunstwerk, zoals een installatie, wellicht de betere keuze.

Laat zien that you care

Op wat voor soort kunstwerk jouw oog ook valt: het is goed je te beseffen dat het een blijvende indruk laat op zowel de medewerkers als de bezoekers. Om een voorbeeld te nemen uit de medische wereld: denk maar eens aan het verschil tussen een wachtkamer met kale muren en eentje met enkele strategisch geplaatste, unieke kunstwerken. De eerste suggereert dat de praktijk, in het beste geval, moeite heeft het hoofd boven water te houden of, in het slechtste geval, geen belang hecht aan het comfort van de cliënten. De tweede wachtkamer, daarentegen, straalt een zekere elegantie en klasse uit, terwijl het op een onbewust niveau de patiënten geruststelt.

Een bedrijf met kunst in huis, communiceert dus dat het zorg besteed aan de presentatie en hiermee geeft om de bezoekers en de medewerkers. Deze laatste groep profiteert daarnaast van de andere, aan kunst toegeschreven voordelen, zoals het stimuleren van creativiteit, productiviteit en het verminderen van stress. Kunst op kantoor komt op deze wijze ten goede aan de bedrijfscultuur en het welzijn van de medewerkers, die trots zijn op hun werkplek en deze beschouwen als fijn en plezierig. Een beter uithangbord dan gelukkige medewerkers kun je als bedrijf haast niet hebben, toch?

Contacteer Kunst in Kortrijk voor meer info.